در نظر داریم طی برنامه جدید خود در سال 1394، نسبت به معرفی تولیدات و دستاوردهای دفاعی کشورمان در قالب گزارش های کوتاه و همراه با توضیحات رسمی این محصولات، اقدام کنیم.
تمامی این دستاوردها، از منابع رسمی از جمله کتاب دستاوردهای دفاعی ایران که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتشر شده، استخراج می شود.
هدف از این رویه جدید ، کاستن از توضیحات و تحلیل های مطول فنی و قراردادن مستندات و توضیحات رسمی در خصوص این محصولات است و امید می رود مجموعا 500 محصول دفاعی، در ماههای آینده معرفی شوند.
در انتخاب این محصولات جهت معرفی نیز تلاش شده عمدتا تجهیزاتی انتخاب شوند که تاکنون کمتر از آنها تصاویر و اطلاعات رسمی در اختیار کاربران قرار گرفته باشد

اخلال در ارتباطات دشمنان ؛ نياز درجه يک ارتش هاي قرن بيست و يکم

برقراري ارتباطات راديويي و راداري بين بين يگان هاي عملياتي هر نيروي نظامي از جنگ دوم جهاني به اين سو تبديل به عنصري بسيار مهم شده است. به موازات همين مسئله، بحث اخلال در اين امواج نيز به عنوان يکي از مهم ترين تلاش ها در نيروهاي نظامي مطرح شده است. با آغاز عصر سفرهاي فضايي و استقرار ماهواره ها در مدار زمين، بحث هدايت ماهواره اي انواع وسايل نقليه نظامي اعم از هوايي، زميني و دريايي و حتي مهمات هدايت شونده با ماهواره نيز مطرح بوده و همچنان اهميتي حياتي دارد.
مقابله با اين سيگنال ها به منظور اخلال در ارتباط بين نيروهاي نظامي طرف مقابل و همچنين سامانه هاي کنترل جنگ افزار هاي هدايت شونده امروزه به يکي از مسائل مهم بدل شده و براي نمونه مي توان به استفاده از موبايل به عنوان يک فعال کننده بمب اشاره کرد.
امروزه به دليل تلفات سنگيني که بمب هاي کنار جاده اي به نيروهاي اشغالگر در عراق و افغانستان وارد کرده اند، بسياري از خودروهاي اين نيروها به سامانه هاي اخلالگر امواج تلفن همراه مجهز هستند. يک تماس از طرف اين تلفن ها مي تواند پروسه را آغاز کرده و در نهايت به انفجار منتهي شود. چراکهانواع امواج راديويي مي تواند براي فعال کردن مواد منفجره به کار رود.
همچنين بحث جاسوسي از مراکز نظامي، صنعتي و سياسي حساس نيز همواره مطرح بوده است که مي توان با استفاده از بخش هاي مختلف تلفن همراه مانند سيگنال هاي آن، اين امر را به انجام رساند، پس با اين اوصاف، نصب اخلال گر امواج در بسياري از اين مراکز نيز يک اولويت مهم به شمار مي آيد.
امروزه همچنين با توسعه مهمات هدايت شونده با امواج ماهواره اي، اکثر ارتش هاي مدرن جهان به سمت مجهز کردن ارتش هاي خود با سامانه هاي اخلال گر در سيگنال هاي ماهواره اي حرکت کرده اند. استفاده از اين سيستم ها باعث مي شود که مهمات شليک شده به سمت هدف، دچار اخلال شده و نتواند با موفقيت هدف خود را مورد اصابت قرار دهد. تا به امروز مهمات هدايت شونده به وسيله امواج ماهواره اي در برابر دشمني مجهز به اين سامانه هاي اخلال گر وارد عمل نشده است اما اعتقاد کلي بر اين مي باشد که کارايي اين جنگ افزارها در محيط هاي اصطلاحا " آلوده به جنگ هاي الکترونيک" شديدا کاهش مي يابد.

اخلالگر جي پي اس ساخت روسيه

براي درک بهتر اين موضوع بايد مي توان مثال کشورهايي به مانند عراق، افغانستان، صربستان و يا ليبي را مطرح کرد که در سالهاي اخير صحنه استفاده گسترده از مهمات هدايت شونده ماهواره اي بودند اما نبود اخلالگرهاي مناسب در سيستم دفاع هوايي اين کشورها منجر به از هم پاشيدگي سيستم دفاع هوايي و نفوذ اين تسليحات به عمق دفاعي اين کشورها شده بود.

3 عرصه نبرد با دشمن توسط اخلال گرهاي ايراني

جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشوري که از آغاز حيات خود در سال 1357 به اين سو با انواع تهديدات بالا در حوزه هاي ترور شخصيت ها، جاسوسي از مراکز مهم و حمله نظامي رو در رو بوده است، تلاش گسترده اي را براي مقابله اين تهديدات و خودکفايي در اين زمينه به انجام رسانده است.
در حوزه اخلال گرهاي امواج مختلف، سه سامانه توسط متخصصين ايراني طراحي و ساخته شده است که در حوزه هاي اخلال گرهاي امواج تلفن همراه، اخلال گر امواج ماهواره اي و اخلال گر ضد بمب براي حفاظت از شخصيت هاي مهم به کار مي رود. البته بايد به اين نکته نيز اشاره کرد که به دلايل بسيار واضح امنيتي، جزييات بسيار کمي از نحوه عملکرد اين سامانه هاي ايراني منتشر شده است.
سامانه اخلال گر ضد امواج تلفن همراه ايراني فرکانسهاي مربوط به امواج سه باند GSM، DCS و 3G را مختل مي کند. اين سامانه بيشتر براي استفاده در مکان هاي نظامي حساس توصيه شده است.
اين سيستم که از کنترل از راه دور بهره مي برد با توجه به توان مورد نظر مي تواند هر سه باند و يا هر يک از باندهاي مورد نظر را پوشش دهد.
اخلال گر بعدي ساخت ايران وظيفه ايجاد پارازيت بر روي امواج ماهواره اي جي پي اس و گلوناس را دارد و توسط شرکت صا ايران طراحي و ساخته شده است. اين سامانه توان اخلال بر روي سيستم هاي هدايت هر وسيله اي در آسمان ، دريا و روي زمين را نيز دارد. يکي از نقش هاي اصلي اين سامانه دفاع از تاسيسات خودي در برابر موشک هاي کروز و بمب هاي هدايت شونده مي باشد.

اخلالگر جي پي اس و گلوناس ايراني

اخلالگر بعدي ايراني به منظور محافظت از شخصيت هاي مهم در برابر بمب گذاري ها ساخته شده است. اين سامانه که VBJ-100 نام دارد با توان هاي 50، 30 و 20 وات در فرکانسهاي 100 تا 500 مگاهرتز ، GSM-900 و GSM-1800 را مختل مي کند.
هر کدام از اين عمليات هاي اخلال مي تواند به صورت مستقل از يکديگر انجام شده و در صورت لزوم مي تواند امواج مورد نظر را قطع يا دوباره وصل کند. اين اخلال گر به منظور قابليت آسان شدن در حمل و نقل براي تحرک بالا و حمل براي حفاظت از شخصيت هاي مهم در اندازه و وزني قابل حمل طراحي و ساخته شده است.
منبع مقاله : مشرق